Logo firmy lub instytucji

Współczesne logo dla firmy czy projekt ulotki służy firmom do przywiązania klienta do marki. Klienta, którego wybory nie są do końca racjonalne, który często kieruje się emocjami przy wyborze marki oraz produktu. Kto by pomyślał, że dawne projekty logo, a właściwie archaiczne znaki bazowały na podobnych ludzkich mentalnościach..

Dawne znaki i współczesne logo dla firmy – co nam kompensują?

Archaiczne znaki spełniały funkcję mistyczną. Dawny człowiek potrzebował jakiegoś atrybutu, który chroniłby go przed obcym światem przyrody. Potrzebował atrybutu, który dawałby mu poczucie mocy. Człowiek w owych archaicznych czasach czuł się bowiem bezradny wobec deszczu, burzy, wiatru. Nie rozumiał nawet procesu prokreacji. Znaki spełniały więc funkcję poskramiającą obcą rzeczywistość.

Co ciekawe, podobną funkcję pełni współczesny projekt logo. Przywiązuje on bowiem klienta do marki. A marka dla współczesnego człowieka, klienta czy też fana supermarketów, jest ekwiwalentem wielu innych rzeczy. Rzeczy, których człowiekowi brakuje. Na przykład miłości. Poczucia bezpieczeństwa. Przygody. Ryzyka. Najczęściej jednak współczesny klient potrzebuje poczuć się bezpiecznie w coraz szybszym, pędzącym do przodu świecie, za którym często nie nadąża. Zupełnie podobnie jak archaiczny człowiek, który nie nadążał za przerastającą go naturą.

Ozdobne fonografy Majów – wykuwane na schodach

Jedne z najciekawszych znaków świata to pismo Majów. Tworzyli oni ozdobne fonogramy wyrażające dźwięki oraz pojęcia. Stworzyli szyfr, który jest bardzo zagadkowy i wręcz prawie niemożliwy do odczytania. Znaki te przedstawiały bogów, zwierzęta, przedmioty, części mowy. Majowie zapisywali tym pismem istotne daty, ruchy gwiazd, przepowiednie kapłanów, imiona bóstw. Znaki te Majowie wykuwali na płytach kamiennych, schodach, a także w świątyniach. Fonografami Majowie dekorowali również biżuterie, muszle, kości, ściany, sufity i garnki. W ten sposób pisali ponad… 2300 lat temu.

Jakie są rodzaje znaków firmowych?

Współczesne znaki graficzne dzielą się pod względem formy i przeznaczenia na:

  • piktogramy – obrazujące jakieś pojęcie. Na przykład znaki drogowe albo znaki ostrzegawcze. Są przejrzyste i uniwersalne. Pokonują barierę językową w komunikacji.
  • Ideogramy – umowne znaki wyrażające ideę za pomocą obrazka.
  • fonogram – znaki graficzne dźwięków. W piśmie ideograficzno-fonetycznym to systemy pisma, takie jak pismo klinowe w Mezopotamii, pismo Majów egipskie hieroglify czy pismo chińskie.
  • logogram – projekt logo w formie graficznej.

Wymierne efekty posiadania logo

A oto zalety (dobrego!) loga dla firmy, widniejącego na przykład na projekcie ulotki. Profesjonalne logo…

  • wyróżnia na tle konkurencji
  • tworzy pierwsze wrażenie
  • przywiązuje klienta do marki
  • buduje profesjonalny wizerunek
  • tworzy tożsamość marki
  • inwestuje w przyszłość firmy
  • pomaga dotrzeć do konkretnej grupy docelowej

Projekt logo dla firmy – postaw na profesjonalizm

Dobre logo i projekt ulotki powinny być przede wszystkim spójne z wizerunkiem marki. Wizerunkiem przemyślanym wcześniej i adresowanym do konkretnej grupy docelowej, odpowiadającym jej preferencjom. Poza tym powinno być:

  • proste
  • wyraziste
  • uniwersalne
  • ponadczasowe
  • zaskakujące

Trudno stworzyć dobre logo firmowe, jeśli nie masz doświadczenia i wiedzy na temat brandingu, reklamy. A logo powinno przecież być unikalne i spójne z Twoją marką. Dlatego warto zainwestować w pomoc profesjonalnej firmy z dużym doświadczeniem. Profesjonalne logo będzie Ci służyć na długie lata i zrobić wiele dobrego dla Twojej marki.