Czym się różnią zawiesia wężowe od zawiesi pasowych?

Zawiesia wężowe i pasowe są do siebie bardzo podobne i nie zawsze jest oczywiste, które rozwiązanie lepiej wybrać. Są to jednak istotne kwestie, gdyż rozstrzygają o bezpieczeństwie pracujących osób oraz możliwościach realizacji danego zadania.

Podstawowe informacje o zawiesiach

Zawiesia wężowe oraz pasowe stosuje się w wielu gałęziach przemysłu, budownictwie i transporcie. Umożliwiają one bliski transport elementów o dużych gabarytach i masach. Przed wyborem danego zawiesia warto się upewnić czy posiada ono certyfikat jakości oraz zostało wykonane zgodnie z normą EN 1492-2. Współczynnik bezpieczeństwa zawiesi tego rodzaju wynosi 7:1. Zawiesia wężowe oraz pasowe wykonuje się z poliestru, stanowi to o ich przewadze nad innymi rozwiązaniami w sytuacjach, gdy istotna jest ochrona powierzchni przenoszonego przedmiotu.

PES, czyli poliester – wady i zalety

Zawiesia wykonane z poliestru umożliwiają przenoszenie ładunków o masie do 5 ton (w układzie prostym). Są one lekkie i giętkie, a to ułatwia ich transport oraz składowanie. Fakt, że powierzchnia zawiesi wykonanych z poliestru jest miękka sprawia, że są one niezastąpione wszędzie tam, gdzie bliski transport mógłby spowodować uszkodzenie delikatnej powierzchni przenoszonego elementu. Materiał ten jest także odporny na działanie kwasów oraz olei (mineralnych i syntetycznych). Do minusów poliestru należy zaliczyć fakt, iż nie jest to materiał odporny na działanie zasad oraz jest wrażliwy na uszkodzenia mechaniczne. Zawiesia noszące ślady uszkodzeń należy wycofać z eksploatacji. Z tego względu, podczas przenoszenia ciężkich elementów, należy zwrócić uwagę czy nie istnieje ryzyko uszkodzenia zawiesia przez ostre krawędzie i lub inne elementy przenoszonego przedmiotu.

Temperaturowy zakres pracy

Zawiesia wężowe z poliestru mogą pracować w temperaturach od -40 do +100 st. Celsjusza. Jest to oczywiście wada, gdyż ogranicza możliwości zastosowania tego rodzaju zawiesi. Jednak w zdecydowanej większości przypadków spotykanych w transporcie czy budownictwie nie ma potrzeby posiadania zawiesi mogących pracować w temperaturach poza tym zakresem.